mandag 13. januar 2014

The Master



Regi: Paul Thomas Anderson
Lengde: 2 t. 11 min.
Produksjonsår: 2012

Jeg så ”The Master” på kino, og fikk en halvfordøyd følelse, som om filmens kraft ikke riktig traff meg ved første gangs møte. Derfor var jeg spent på om gjensynet ville bekrefte min antakelse om at filmen faktisk er en stor og viktig film.

Først et kort resymé: Freddie Quell er en troublemaker med et klart alkoholproblem som dimitteres fra marinen etter 2. verdenskrig. Han går i land og har tilsynelatende ikke ankerfeste på landjorda, han er mer en omstreifende løsarbeider som lett havner i klammeri med omgivelsene. På fylla i San Francisco havner Freddie tilfeldig om bord i en båt der forfatteren og kultstifteren Lancaster Dodd har samlet noen av sine tilhengere. De to ganske ulike eksistensene får en umiddelbar sympati for hverandre, og Quell mønstrer på som mannskap på båten som har kurs for New York. Lancaster Dodd er i starten på å bygge opp en kult som kalles ”The Cause”, et til da heller ukjent brygg bestående av en slags psykoanalyse, ispedd rikelige doser science fiction. Året er 1950, og Lancaster Dodd og hans heller fåtallige tilhengere er i ferd med å skape en ny, helamerikansk religion.

The Cause” er sagt å være en parallell til scientologi, og Lancaster Dodd – The Master – er for saken det L. Ron Hubbard var for scientologi. Skildringen av hva denne kulten lærer og historien om dens utbredelse er altså en parallell til hvordan den helamerikanske religionen scientologi oppsto og utviklet seg på 1950-tallet. Etter å ha sett filmen for andre gang, og repetert det jeg vet om scientologi, er det helt klart at ”The Cause” bare er en omskriving av scientologi, og ”The Master” er rett og slett filmen om scientologiens opphav, selv om filmselskapet hele tiden har benektet dette. Vi får tro at de sier det slik for å forebygge søksmål fra scientologene selv. Regissør Paul Thomas Anderson har jo brukt scientologkjendis nr. 1 Tom Cruise som hovedrolle i filmen ”Magnolia” tidligere, så kanskje vekket Cruise Andresons interesse for ”The Cause”?

For meg er det først og fremst Joaquin Phoenix i rollen som Freddie Quell som stjeler filmen. Phoenix er strålende i sin skildring av den skakkjørte marinegasten som blir kultlederens nære støttespiller. Så ble han da også Oscar-nominert. Det samme ble Philip Seymor Hoffman i rollen som Lancaster Dodd, og Amy Adams i rollen som kultlederens kone. Men ingen av dem fikk prisen.

Filmen er ellers svært vakkert fotografert, bilden oppleves ekte USA tidlig 1950-tall.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar