Regissør:
Jia Zhangke
Lengde: 2
t. 13 min.
Produksjonsår:
2013
Hva vet
vi egentlig om dagens Kina? Vi vet at Maos dager er talte, men at
Kommunistpartiet fremdeles styrer. Vi hører om velstandsutvikling for brede lag
av folket og vi ser bilder fra moderne, kinesiske millionbyer med skyskrapere
som skyline. Så har vi glede av en stri strøm av kinesiske varer (særlig fra
klesindustrien) som gjør at i dag ikke betaler mer for klær enn vi gjorde for
30 år siden. Da er vel alle fornøyde?
Jia Zhangke
(født 1970) er regnet som den ledende, unge filmskaperen i Kina. Han har høstet
internasjonal anerkjennelse, og ”A Touch
of Sin” deltok i konkurransen i Cannes i 2013, hvor den fikk pris for beste
manus. Fra før har jeg sett ”Still Life”
fra 2006 (som fikk Gulløven i Venezia), en film som tok utgangspunkt i
tvangsflyttingen av 1 million mennesker da verdens største demning – ”Tre kløfter-demningen”
ble bygget. Zhangke synes å være opptatt av den lille manns maktesløshet i et
land der utvikingen går svært fort og der myndighetene (Kommunistpartiet) i
realiteten har all makt.
Kanskje
er det overraskende at en så systemkritisk filmskaper kan operere i dagens
Kina? Faktum er at Zhangke veksler mellom fiksjons- og dokumentarfilm, og hans
dokumentarer omhandler bl.a. forholdene Kinas mote- og klesindustri. Foreløpig
virker det som om Zhangke arbeider med myndighetenes tillatelse. Selv om vi her
i Vesten lett kan se filmene som systemkritiske er de altså kritiske på en måte
som aksepteres.
I ”A Touch of Sin” er dagens Kina ramme
rundt 4 fortellinger som på en eller annen måte berører hverandre. I første del
er det en arbeider i en kullgruve i provinsen som prøver å stille ordføreren og
bedriftseieren (gruven er tydeligvis blitt privatisert) til ansvar for korrupsjon.
Han ønsker å si ifra om forholdene til myndighetene i Beijing, men når ikke
frem. I del to følger vi en omflakkende motorsyklist hjem til sin mors 70-års
dag. Gradvis kommer det frem at han lever som en omflakkende kriminell. I
tredje del stiller en voksen kvinne elskeren sin ovenfor et ultimatum: Enten
forlater du din kone og kommer til meg, eller så er det slutt. Det viser seg at
kvinnen jobber på et massasjeinstitutt. Siste del følger en ung gutt som
forsøker å skaffe seg et nytt liv i en fabrikk etter at han har rømt fra en
erstatningssak i en annen by.
Alle
”episodene” gir en følelse av at livet i det moderne Kina er tøft og nådeløst
og at det er lite hjelp å få utenfor egen familie. Kina virker å være et
samfunn der de nyrike får ture frem som de selv vil, og der ”den lille mann” ikke har særlig verdi. Slik
blir ”A Touch of Sin” et epos om det
moderne Kina, fortalt med et overraskende kritisk blikk.
(sett på Bergen kino, KP4, lørdag 4. januar 2014).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar