Regi: Jia
Zhangke
Lengde: 1 t. 48 min.
Produksjonsår: 2006
Lengde: 1 t. 48 min.
Produksjonsår: 2006
Etter å ha sett «A
Touch of Sin» på kino var tiden inne til et gjensyn med Jia Zhangkes «Still life», en film jeg kjøpte på dvd
for noen år siden og ikke husker så mye av.
«Still life» er
ganske dokumentarisk i formen. Den tar sitt utgangspunkt i byggingen av verdens
største demning – «Tre kløfter demningen» - i Hubei i Kina. Demningen sto
ferdig i 2006, og arbeidet førte til at 13 mindre byer ble fraflyttet og mange
av dem lagt under vann. Anslagsvis 1 million mennesker måtte flytte.
Zhangkes film gir et unikt innblikk i livet til de mange
arbeiderne som er engasjert i byggingen. Vi blir først introdusert for en
fåmælt mann som kommer tilbake fra arbeid i gruvene i Shanxi-provinsen. Han har
ikke sett sin kone på 16 år! Han har også en datter han aldri har sett. Det
viser seg raskt at huset han leter etter allerede ligger under vann. Han
begynner derfor letingen etter sin savnede familie, noe som ikke er enkelt
siden alt er forandret og folk er flyttet i alle retninger. Han tar seg jobb
som rivningsarbeider, og filmen gir en god skildring av det tøffe livet til de
tusenvis av anleggsarbeiderne i området.
En kvinne kommer også tilreisende, hun leter etter sin
mann som hun ikke har sett på 2 år, knapt nok hørt fra. Mannen har en ledende
stilling i utbyggingen, og konen mistenker ham for å ha innledet forhold til en
annen kvinne. Da hun endelig finner ham viser det seg at kvinnen selv har
funnet kjærligheten hos en annen, adskillelsen som følge av anleggsarbeidet
sliter forhold i stykker.
Filmens store styrke er skildringen av forholdet som arbeiderne
lever under, som sagt er det overtoner av dokumentarisme
over filmen. Jia Zhangke viser oss de menneskelige konsekvensene av det
økonomiske fremskrittet i Kina, og det er ikke nødvendigvis et vakkert syn vi
blir presentert for. Mennesker skaltes og valtes med, det kommunistiske Kina er
ikke en stat som tar vare på enkeltmennesket, hver og en er i stor grad
avhengig av egen eller den nærmeste familiens hjelp for å klare seg. Som seer
får du en følelse av «vill vest», en slags lovløshet som preger livet til
millioner av vanlige arbeidere.
”Still life”
fikk Gulløven for beste film i Venezia i 2006.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar