Regi:
Ulrich Seidl
Lengde: 2
timer
Produksjonsår:
2012
Første
del i østerrikeren Ulrich Seidl’s Paradis-trilogi,
og en pangåpning! Vi følger den ca. 50 år gamle Teresa på en badeferie til
Kenya, hvor hun, og andre kvinner i samme situasjon, både utnytter, og blir
utnyttet av, unge, afrikanske menn. Dette er en film som etterlater seeren i en
tilstand av lettere sjokk, for noen av scenene må være blant de drøyeste som er
vist å kino. Men mer enn rystende bilder klarer Ulrich Seidl å si noe vesentlig
om både menneskers ensomhet, og hva menneskelig nød kan få folk til å gjøre.
Allerede
åpningsscenen gir løfter om en filmopplevelse av de store, der vi ser Teresa på
jobb i et tivoli, der hun styrer radiobilbanen. De første minuttene er
hovedsakelig close-ups av en gjeng
psykisk utviklingshemmede som styrer disse bilene. Ubetalelig! Og med en gang
kjenner vi igjen Ulrich Seidls filmspråk, slik vi så det i den underkjente (?)
”Hundedager” fra 2001, en film befolket med originale karakterer, ikledd et
krystallklart og fargerikt billedspråk. Etter jobb følger kamera Teresa tilbake
i leiligheten, der hun tydeligvis bor alene sammen med sin giddeløse og
overvektige tenåringsdatter. Dette touch
av sosialrealisme setter bakgrunnen for resten av filmen, der vi følger Teresa
og en flokk kvinner +/- 50 på badeferie i Kenya.
Vanligvis
når det snakkes om ”sex-reiser” dreier det seg om voksne, vestlige menn og unge
jenter i Asia, vi kjenner den usympatiske, overvektige, alkoholiserte typen som
utnytter fattige lands kvinnelige befolkning. Vel, dette er den motsatte
varianten: Middelaldrende, overvektige, usympatiske kvinner som varter opp
fattige, unge svarte menn for å skaffe seg sex. Teresa er i utgangspunktet
ingen usympatisk dame, men det er interessant å se at hun i løpet av denne
ferien utvikler seg til en kynisk sex-kunde, etter først å ha blitt
følelsesmessig lurt av en lokal playboy. Hun ledes ut i fristelse av et kobbel kvinner som har vært på disse
kanter før, og som fra første øyeblikk avslører klare rasistiske holdninger.
Teresa er ikke bedre enn at hun snart lar seg rive med. På slutten av filmen
får vi en scene der damene ydmyker en lokal gutt på det groveste, her er både
rasismen og seksuelle krenkelsen så eksplisitt at publikum vemmes.
Bakenfor
denne historien ligger kvinnenes behov for å kjenne seg verdsatte og igjen
attraktive for menn. Hjemme i Østerrike har de havnet på kjønnsmarkedets
skraphaug, men under den Kenyanske solen får de sjansen til å ta igjen litt av
det tapte. Parallellen til menns tilsvarende reiser til Asia er soleklar.
Samtidig viser filmen kontrasten mellom turistenes velstand og
lokalbefolkningens armod. Dette er noe alle som har reist i den 3. verden har
opplevd, men sjelden har vi sett det så tydelig på film som det Ulrich Seidl
får vist her.
”Paradis:
Kjærlighet” viser til fulle maktforholdene mellom rik og fattig, og det ved å
snu opp ned på vante forestillinger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar