søndag 27. september 2015

Mountains May Depart



”Mountains May Depart”
Regi: Jia Zhangke
Lengde: 2 t. 11 min.
Produksjonsår: 2015

Det store, overordnede tema i Jia Zhangkes filmer er utviklingen i det moderne Kina. ”Mountains May Depart” er hans 8. langfilm, i tillegg står han bak en rekke kortfilmer og to dokumentarer. Nettopp det dokumentariske er et stikkord når det gjelder Zhangke. Hans filmstil ligger gjerne tett opp til virkeligheten, også når det kommer til fiksjonsfilmen. Filmatisk er det ofte scener med svært dokumentarisk preg, gjerne filmet i fabrikker, gruver eller ved store anleggsutbygginger. Jia Zhangke er tett på livet slik det har artet seg for kineserne de siste to tiårene.

Knapt noe samfunn har endret seg så radikalt som Kina på få år. I årets film følger vi tre personer i tre adskilte kapitler; fra 1999, via 2014, og til slutt inn i den nære fremtiden i 2025. Jia Zhangke nøyer seg altså ikke bare med å skildre endringer i samtiden denne gangen, han har også behov for å forskuttere tendenser han ser blant de rikeste kineserne.

Tao, en jente i begynnelsen av 20-årene, blir kurtisert av to menn. Den ene, Liang, er ansatt i den lokale kullgruven, der han holder orden på utstyret. Rivalen heter Jingsheng, en oppkomling som eier en bensinstasjon og som har omfavnet den nye tids kapitalisme. Kullgruven går dårlig, og Jingsheng får kjøpt den for en billig penge. Han er en typisk nyrik som liker å vise at han er på vei opp og frem, i motsetning til Liang, som plutselig har fått rivalen som arbeidsgiver. Det ender med at Tao velger Jingsheng, og Liang forlater byen i sinne.

I del to har vi beveget oss 15 år frem i tid. Mye er endret. Tao og Jingsheng er skilt. Sønnen Dollar (!) har fulgt faren til Shanghai der han går på en internasjonal skole. Tao er også velstående som en følge av ekteskapet med kapitalisten Jingsheng. Liang på sin side er blitt lungesyk som en følge av arbeidet i gruven, og hans kone må be om økonomisk hjelp fra Tao for å klare utgifter til legehjelp.

I tredje kapittel, som altså foregår i 2025, befinner vi oss i Australia, der rike kinesere har slått seg ned. Dette er folk som har skapt seg store formuer på en lyssky måte, og som lever et eksilliv i stor materiell rikdom. Men mye er gått tapt på veien. Jingsheng opplever at sønnen Dollar er engelskspråklig etter et helt liv på internasjonal skole. Far og sønn kan knapt nok kommunisere pga. språkproblemer, men også fordi sønnen nesten ikke har noen minner fra Kina. Begge to er altså fremmedgjort og står i en slags kulturell spagat de ikke takler.

Slik er ”Mountains May Depart” en moralsk fabel. Jia Zhangke ser inn i krystallkulen og spår at de nyrike kineserne, som i stor grad streber etter å bli en del av det internasjonale, engelskspråklige jetsettet, mister seg selv på veien. Åpningsscenen er talende i så måte, der den unge Tao i 1999 danser til tonene av Pet Shop Boys ”Go West”, et tydelig bilde på livet unge kinesere drømmer om.

Filmen konkurrerte om Gullpalmen i årets Cannes-festival. 






(sett på Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) lørdag 26. september 2015)

mandag 31. august 2015

Boy Meets Girl



”Boy Meets Girl”
Regi: Leos Carax
Lengde: 1 t. 40 min.
Produksjonsår: 1984

Debutfilmen til franske Leos Carax føles som å se en avgangsfilm av en begavet student fra filmakademiet, og det er ment som et komplement! Dette er en filmklubbklassiker, et referanseverk fra 80-tallet på linje med Jim Jarmusch ”Stranger Than Paradise” fra samme år. 

Å velge å filme i sort-hvitt kan tyde på at filmskaperen er rimelig pretensiøs. Men ”Boy Meets Girl” er en film som tjener på dette valget, fotograf Jean-Yves Escoffier skaper vakre, kontrastfylte bilder og referanser til en serie klassikere fra filmhistorien er ikke til å komme forbi. Det visuelle uttrykket er filmens store pluss, dette er en film som benytter alle triks i læreboken, og resultatet er besnærende vakkert.

Historien er klisjefyllt og nærmest parodisk. En regissørspire (Denis Lavant, for øvrig en gjenganger i senere Carax-filmer) er dumpet av kjæresten, til fordel for sin beste venn. Han tumler ulykkelig rundt og mumler eksistensielle fraser på et vis som bare en meget ung og seriøs mann kan gjøre det. Han møter en ulykkelig og suicidal ung kvinne (Mireille Perrier), også hun slått i bakken av et ulykkelig kjærlighetsforhold. To sjeler i nød finner sammen en kort stund, men hele historien blir nærmest bare et påskudd for regissør Carax og fotograf Escoffier til å lage en liten filmperle, på filmfreakens premisser.

”Boy Meets Girl” er rett og slett cool og har tålt tidens tann. Ikke en film som det brede publikum vil omfavne, men med mer enn nok kvaliteter til å fengsle den filminteresserte. 





søndag 23. august 2015

Amy



«Amy»
Regi: Asif Kapadia
Lengde: 2 t. 7 min.
Produksjonsår: 2015

Dette er en dokumentarfilm om den britiske artisten Amy Winehouse. Filmen følger henne fra 14-års alderen og frem til en tragisk død i en alder av 27. Historien fortelles på bakgrunn av en rik samling private videoopptak, opptredener på konserter og tv, kombinert med intervjuer av venner og familie. 

De første bildene viser Amy i bursdagsselskap hos en venninne. Bursdagssangen synges, og den 14-årige Amy synger med innlevelse. Allerede på dette opptaket, som sikkert er gjort med mobiltelefon, avsløres et usedvanlig sangtalent. De private videoklippene, som filmen har mange av, gjør at privatpersonen Amy løftes frem. Siden hennes historie skjer parallelt med at «mannen i gata» kan dokumentere livet sitt dag-for-dag med mobiltelefonteknologi, kommer vi bak fasaden på denne artisten på en helt annen måte enn det vi kommer med Janis Joplin, Jim Morrison eller Brian Jones, tidligere artister som har gått under i ung alder. Privatsfæren er på en måte opphevet, alt deles, og i dette tilfellet nedturene i like stor grad som oppturene.

Allerede tidlig i tenårene trer en sterk personlighet frem. Amy er tøff, selvstendig og liker å utfordre grensene. Hun preges av en oppvekst i en splittet familie. Faren er stort sett fraværende, moren klarer ikke å sette grenser. Da Amy får platekontrakt og forskudd fra plateselskapet flytter hun i egen leilighet. Hverdagen preges av musikk og rusmidler, hun røyker cannabis daglig, leiligheten tiltrekker seg andre festglade mennesker.

Amy Winehouse ga kun ut to album. Den første platen «Frank» kom i 2003 og fikk gode kritikker. Men hun ble først en riktig stor stjerne i 2007 da albumet «Back to black» kom ut. Da var Amy Winehouse allerede en dreven rusmisbruker, noe som ikke lenger lot seg skjule. Den britiske tabloidpressen er nådeløs og skruppelløs, de fråtset i Amys forfall helt til det siste, da hun ble funnet død i sin egen leilighet i Camden, i juli 2011. Noen filmklipp viser også kjente komikere og tv-personligheter som helt til det siste vitset om Amys tragedie, de må skamme seg hvis de ser denne filmen.

Her er det flere personer som kommer dårlig ut av det. Kjæresten Blake Fielder var en medspiller i å gjøre Amy til en alvorlig rusmisbruker, eller man kan si at han og Amy trakk hverandre ned. Amys far er en annen som svikter. Etter å ha vært fraværende i barndommen kommer han løpende når Amy blir stor stjerne, og hans manglende forståelse for datterens tilstand bidro til å føre henne enda raskere mot stupet.

Filmen er altså en tragedie. Men den klarer også å dokumentere artisten Amy Winehouse. Det er umulig ikke å bli fengslet av stemmen og fraseringen til vokalisten Amy. Hun var flasket opp med store jazzklassikere, og hun dro dette med seg over i sin egen mix. Tekstene på flere hits var rått personlige, noe filmen får godt frem. ”Amy” dokumenterer derfor mer enn en personlig tragedie, den viser et stort talent som dessverre bare fikk noen få år som artist.




(sett på Bergen kino, KP2, lørdag 15. august 2015)

søndag 19. juli 2015

Theeb - Ulven



Originaltittel: Theeb
Regi: Naji Abu Nowar
Lengde: 1 t. 40 min.
Produksjonsår: 2014

“Theeb – Ulven” foregår hundre år tilbake i tid. 1. verdenskrig pågår, og også ute i den jordanske ørkenen merkes krigshandlingene. En beduinfamilie er samlet rundt leirbålet en kveld, og ut av nattemørket kommer en jordansk kjentmann i følge med en engelsk offiser. Da følget ber Theebs bror om å vise dem veien til neste vannkilde lurer lille Theeb seg etter, og en kamp på liv og død følger.

Denne jordansk-britiske produksjonen profiterer på at handlingen foregår i ørkenlandskapet, det er nemlig et sjeldent karrig og nådeløst miljø seerne dras inn i. Den som ønsker det vil finne referanser til filmklassikere som ”Lawrence of Arabia” og spagettiwestern av Sergio Leone-typen.

Den eneste profesjonelle skuespilleren her er Jack Fox, som spiller den engelske offiseren. Resten av ensemblet er amatører, uten at dette på noen måte er synlig. Dette er folk som lever i dette miljøet og som gir filmen et autentisk preg. Hovedpersonen, den unge gutten Theeb (Jacir Eid), virker som en naturbegavelse foran kamera.

Det blir som sagt en kamp på liv og død for Theeb. Ørkenens ubarmhjertighet, kombinert med trusselen fra en bande særs skremmende røvere, bidrar til action og spenning.

I tillegg til at alle medvirkende, med ett unntak, er amatører, er dette også regissør Naji Abu Nowars debutfilm. At resultatet er blitt såpass bra er derfor ganske oppsiktsvekkende.






(sett på Bergen Kino, KP9, onsdag 15. juli 2015)

lørdag 18. juli 2015

Mamma



Originaltittel: Mommy
Regi: Xavier Dolan
Lengde: 2 t. 13 min.
Produksjonsår: 2014

Kanadiske Xavier Dolan er bare 26 år, men er allerede et stort navn i filmkretser. Dette er hans 5. langfilm, og «Mommy» innehar alle ingredienser som gjør den til en stor filmopplevelse. 

Her får vi en sterk historie om en enslig mor som kjemper for sin ADHD-plagede sønn, skuespillerprestasjonene er oppsiktsvekkende sterke, og filmatisk har Dolan valgt en original løsning, ved hovedsakelig å bruke et 1 til 1- billedformat, avbrutt av sekvenser i widescreen.

Vi er i det franskspråklige Kanada. Alenemoren Diane forsøker å få livet på stell i et nytt nabolag. Parallelt med jobbsøking tar hun seg av den utagerende sønnen Steve, en 15-åring med ADHD, som stadig roter seg opp i konflikter med omgivelsene. Steve er i seg selv et heltidsprosjekt, og da de får kontakt med den gåtefulle nabofruen Kyla, får Diane endelig litt avlastning fra Steve, samtidig som hun får en ny venninne.

Som seer blir du straks fengslet av dette trekløveret, som alle leverer overbevisende i sine respektive roller. Moren Diane (Anne Dorval) er en tøff dame, som fremdeles vekker interessen hos menn, her i form av en nabo som inviterer mor (med sønn) på date. Diane har imidlertid ikke noe annet valg enn å være tøff, alternativet er å gi opp Steve, og overlate ham til en sikker undergang i et ungdomsanstalt.

Sønnen Steve (spilt av 17 år gamle Antoine-Olivier Pilon) er full av energi og mister lett styringen når motgang inntreffer. Da blir han utagerende, voldelig og en stadig større fare for omgivelsene, inklusive sin egen mor. Skildringen av Steve er svært overbevisende, den unge skuespilleren får frem hele mennesket Steve, vi ser ham også som sårbar, følsom og oppmerksom. En troverdig karakter.

Og så er det nabodamen Kyla (Suzanne Clément), en gåte som vi aldri riktig blir klok på. Kyla bor sammen med mann og en datter, men vi aner at noe er alvorlig galt i denne familien. Diane og Steves inntreden i nabolaget blir en slags redning for Kyla, som virker knuget av ett eller annet vi aldri riktig forstår hva er. Kyla blir etter en stund en slags privatlærer for Steven, som ønsker å fullføre videregående skole og søke seg videre inn på kunstskole. Enkelte korte sekvenser med Kyla hjemme hos sin egen lille familie kan minne om scener fra en David Lynch-film, der noe underliggende og truende lurer.

«Mommy» vant juryprisen i Cannes i 2014.




mandag 22. juni 2015

Mandariner



«Mandariner»
Originaltittel: «Tangerines»
Regi: Zaza Urushadze
Lengde: 1 t. 26 min.
Produksjonsår: 2013

Vi befinner oss i urolige Kaukasus, i utbryterrepublikken Abkhasia. Året er 1992, og borgerkrigen er i full gang. Georgiske militære forsøker å gjenvinne kontrollen, men abkhaserne får hjelp fra leiesoldater fra Tsjetsjenia. Hovedpersonen Ivo snakker estisk. Han tilhører en estisk minoritet som har bodd i disse strøkene, etter at de ble deportert under Stalin. Vi snakker altså om en heksegryte av nasjonaliteter, språk, religion og historiske konflikter som har preget generasjoner av tidligere «sovjetmennesker».

De aller fleste estlenderne har flyktet «hjem» til Estland, bare to fruktdyrkere holder ut. Målet er å sikre innhøstingen av årets avling mandariner, trærne bugner, og de to naboene samarbeider om jobben. Men så kommer krigshandlingene bokstavelig talt inn på dørstokken. En tsjetsjensk leiesoldat blir sterkt såret, og Ivo tar hånd om ham, som det medmenneske han er. Når de to naboene skal begrave de døde georgiske soldatene oppdager de at en av georgierne ikke er død som de trodde. Dermed tar Ivo på seg oppgaven med å pleie to fiendtlige soldater i sitt eget hus. Tsjetsjeneren friskner først til, og da han oppdager georgieren i naborommet ser han det som sin oppgave å ta livet av ham. Georgieren kvikner også til, og krigen har med ett flyttet inn i Ivos hus.

Det er her Ivos rolle som fredsmekler kommer til sin rett. De to fiendene lover til slutt å holde fred så lenge de er gjester innenfor de fire veggene hos Ivo. I det hele tatt smitter Ivos humanisme og menneskelighet over på de to sårede soldatene, i en slik grad at de står på samme side da situasjonen topper seg.

«Mandariner» er derfor mer et drama, et teaterstykke, en psykologisk drevet fortelling, enn en handlingsdrevet krigsfilm. Det er menneskene som står i fokus. Der krig virker dehumaniserende og fienden demoniseres, for slik å kunne rettferdiggjøre drap, representerer Ivo humanismens blikk for enkeltmenneskets verdi, uavhengig av bakgrunn.

Filmen ble Oscarnominert i kategorien «Beste utenlandske film» i 2015. «Mandariner» gjør deg faktisk litt oppløftet på humanismens vegne, den er gjennomført, vakker og velspilt, tidvis også sett med et humoristisk blikk. 






(sett på Bergen kino, KP 10, lørdag 20. juni.)

fredag 1. mai 2015

Jordens salt



«Jordens salt»
Originaltittel: The Salt of the Earth
Regi: Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado
Lengde: 1 t. 50 min.
Produksjonsår: 2014

Dette er en dokumentar om den brasilianske fotografen Sebastiao Salgado. Salgado har i fire tiår reist verden rundt og regnes som en av verdens fremste fotografer. «Jordens salt» er laget av hans sønn Juliano, i samarbeid med Wim Wenders. Filmen ble Oscarnominert og har vunnet en rekke priser verden rundt.

Det er menneskene som er jorden salt. Mange av Salgados bilder viser mennesker i til dels ekstreme situasjoner, og formilder hele registeret av menneskelige erfaringer. Sebastiao Salgado ble for alvor kjent etter å ha tatt en serie bilder fra en gullgruve i Amazonas, et åpent dagbrudd der tusenvis av gullgravere, uten maskiner, leter etter de dyrebare grammene. Bildene fra denne gruven vekker assosiasjoner til bibelske historier som byggingen av Babels tårn, eller til naturens maurtuer eller bikuber. Det er slående vakre, veldig detaljerte og kontrastfylte bilder, som viser menneskelig aktivitet på en måte som ikke har vært dokumentert på denne måten før. Du får lyst til å stoppe filmen, for bildene er så detaljerte, kontrastfylte og rike at du ikke kan se deg mett på dem i en kinosal.

Filmen følger Salgados fotoprosjekter i årene som kommer. Han engasjeres av Leger Uten Grenser og dokumenterer kriger og katastrofer. Gulfkrigen, krigen på Balkan tidlig på 90-tallet, sult og tørke i Sahel, krigene i det sentrale Afrika, massakrer og uendelige lidelser. Til slutt er Salgado så psykisk utslitt av all elendighet og ondskapen han dokumenterer, at han legger bort kameraet i flere år.

Da han gjenopptar sitt yrke begynner han å fotografere natur og dyreliv. Han gjenoppdager på en måte verden, og hans prosjekt blir å dokumentere jordens miljø slik det har bestått i årtusener. Halvparten av jordkloden er intakt, dvs. relativt urørt av menneskelig aktivitet. Dette fører Salgado til fjerntliggende og isolerte strøk på kloden, som til Sibirs endeløse villmarker og til Antarktis fascinerende landskaper og dyreliv. Men også til besøk hos klodens mest isolerte urbefolkninger, der tiden tilsynelatende har stått stille i tusenvis av år.

«Jordens salt» gir deg lyst til å utforske Sebastiao Salgados livsverk nærmere, for gjennom hans arbeider ser du menneskene og verden på en måte du ikke har sett før. 





 

(sett på Bergen kino, KP7, lørdag 25. april 2015)

tirsdag 14. april 2015

A Most Violent Year



«A Most Violent Year»
Regi: J. C. Chandor
Lengde: 2 t. 5 min.
Produksjonsår: 2014

Dette er regissør J. C. Chandors tredje spillefilm. De to foregående, «Margin Call» (2011) og «All is lost» (2013), har begge blitt godt mottatt og plukket ut til filmfestivaler i både Berlin og Cannes. Denne tredje filmen har også fått god mottakelse, og både film og skuespillere har fått nominasjoner flere steder.

Handlingen finner sted i New York. Året er 1981, et år som gikk over i historien som et av de mest voldelige i byens historie. Her forsøker Abel Morales (Oscar Isaac) å drive sitt firma på lovlydig vis, men han opplever at firmaets biler kapres på veiene, noe som er et angrep på firmaet hans og som truer dets eksistens. Dette skjer samtidig som Morales trenger lån for å realisere kjøpet av en attraktiv tomt. Abel Morales er altså under stort press, men tilsynelatende er han den eneste, moralsk sterke som står opp mot mafia og korrupsjon i denne grenen av næringslivet. Han nekter å slå tilbake med skitne midler. Hans kone Anna (Jessica Chastain) presser ham også til å ta opp kampen med uortodokse metoder, men Abel står fast. I en opphetet scene mellom ektefellene forstår vi at Annas familiebakgrunn er nært knyttet til en mafiagren i Brooklyn.

Alt ligger altså til rette for en moralsk fabel (ja, hovedpersonen heter Morales …), der den ene, rettferdige står opp mot kriminalitet og urett og vinner publikums sympati. Selvsagt skal han seire til slutt, slik som tidligere, moralske helter har gjort det i utallige filmer.

Alt ligger også til rette for filmens visuelle uttrykk. Dette er tross alt New York, byen som har vært ramme for et utall filmer i krimgenren, det er bare å tenke på mesterverk av Martin Scorsese, Coppola, Sidney Lumet m.fl. Med slike filmikoniske omgivelser bør mye allerede være i boks.

Derfor er det rett og slett skuffende å konstatere at «A Most Violent Year» på ingen måte lever opp til hverken ambisjoner eller forhåndsomtaler. Filmen klarer bare i moderat grad å fenge, det skyldes et manus (skrevet av regissøren selv) som byr på få overraskelser og vrier, det hele forløper forutsigelig av gåre. Heller ikke tempoet i filmen bidrar til å rive publikum med, den oppleves som ganske langsom og repeterende. Rart i og for seg, siden det selvsagt er scener med både biljakter og vold. 

Hovedrolleinnhaver Oscar Isaac er heller ingen Al Pacino, for å si det sånn. «A Most Violent Year» er derfor en lett forglemmelig film.






(sett på Bergen kino, KP 9, lørdag 11. april 2015)

tirsdag 24. mars 2015

Wild Tales



«Wild Tales»
Regi: Damian Szifron
Lengde: 2 t. 2 min
Produksjonsår: 2014

Det er forfriskende å kunne gå på kino og bli begeistret av en film som byr på overraskende og spinnville historier. Ikke at historiene er direkte usannsynlige (med unntak av den første), men det er altså hvordan de utvikler seg som gjør dem absurde og sterkt underholdende. Gjennomgående skyldes det de involvertes uvilje mot å kompromisse og bøye av, her gjelder det å stå på og kjøre sin sak til veis ende.

«Wild Tales» er en argentinsk, svart komedie som ble nominert til Oscar for beste utenlandske film (som polske «Ida» vant). Den inneholder 6 forskjellige historier, som ikke er bundet sammen på noen annen måte enn at de setter karakterene i absurde situasjoner som eskalerer utover enhver rimelig proporsjon.

Vel kan det innvendes av ikke alle de 6 episodene er like sterke, men det skyldes snarere at de aller beste er veldig, veldig gode, mens de nest beste bare er … gode. Alt i alt er denne filmen svært underholdende, og latteren satt løst hele filmen igjennom.

Så kan man bare undre seg over hvorfor den er satt opp på den minste salen på Bergen kino, og med bare to visninger pr. dag. Jeg tror at svært mange flere kunne ha glede av denne filmen. Er det så vanskelig å selge en spanskspråklig film?






(sett på Bergen kino, KP4, lørdag 21. mars 2015)

torsdag 12. mars 2015

Brazil



«Brazil»
Regi: Terry Gilliam
Lengde: 2 t. 23 min.
Produksjonsår: 1985

«Brazil» er en på mange måter en oppvisning i amerikansk 40-/50-talls film-noire estetikk, med et skrått blikk mot George Orwells fremtidsdystopi «1984». Dette, i kombinasjon med erke-britisk, raffinert satire, gjør filmen til en opplevelse som står seg meget godt, 30 år etter premieren.

Regissøren Terry Gilliam (ja, Monty Python-medlemmet) skaper med «Brazil» en fascinerende verden som tilsynelatende har stoppet opp en gang på 1950-tallet. Men såpass mye skurrer i tidsangivelsen at vi skjønner at det snarere er en slags fremtid vi er vitne til. Datamaskinene er nærmest som gammeldagse skrivemaskiner, mens plastikkirurgene eksperimenterer uhemmet på de bemidlede og alderstyngede mødrenes bekostning.

Gammelmodig er også det marerittliknende byråkratiet, der kontorslavene tynges av angst for å gjøre den minste feil. Skjemaveldet er totalitært. Samtidig hjemsøkes samfunnet av en bombekampanje på 13. året, butikker og restauranter sprenges i luften av terrorister. Eller er det egentlig en dekkoperasjon fra myndighetenes side?

Jonathan Pryce har hovedrollen som Sam Lowry, en bakkebyråkrat uten ambisjoner. Han har drømmer der han møter den perfekte kvinnen, og sannelig kommer den dagen da drømmekvinnen står der i levende live. Dette fører Sam inn i forviklinger i raskt tempo. Filmen krydres med sterke biroller av bl.a. Robert DeNiro og Bob Hoskins.

I det hele tatt er dette drøye to timer sterk underholdning, der kulissene og det visuelle inntrykket matcher det satiriske sparket mot byråkratiet og politistaten på en utmerket måte.