I, Daniel Blake
Regi: Ken Loach
Lengde: 1 t. 40 min
Produksjonsår: 2016
Regi: Ken Loach
Lengde: 1 t. 40 min
Produksjonsår: 2016
Fjorårets Gullpalmevinner i Cannes er en sosialrealistisk skildring av
en liten manns kamp mot et umenneskelig sosialsystem. Filmen er på mange måter et
politisk innlegg, egnet til å vekke engasjement og forargelse. Mottakelse
filmen har fått er bare en bekreftelse på at veteranen Ken Loach fremdeles
trengs, og at politiske filmer ikke har utspilt sin rolle.
Ken Loach har passert 80 år, men har på ingen måte gitt opp. Helt
siden 1960-tallet har han vært en ledende stemme i britisk film. Gjennombruddet
kom med «Kes» i 1969, en sterk barndomsskildring. Mange høydepunkter har fulgt
siden, og mange priser er det blitt. Likevel er vel inntrykket at Loach blir
husket for sine sosialrealistiske filmer, som «Riff-Raff», «Ladybrid, Ladybird»
o.l. Det aldri hvilende sosial engasjementet, der historien fortelles med
utgangspunkt i hvordan livet oppleves «på gateplan», har gjort at Ken Loach
gjentatte ganger har truffet samtidspulsen.
Så også i historien om Daniel Blake. Daniel er en mann rundt 60, som
blir sykemeldt fra jobben på snekkeriet, etter å ha hatt et hjerteanfall. Legen
vurderer ham som for syk til å jobbe. Men da Daniel blir innkalt til en
saksbehandler hos NAV (dvs. det britiske motstykket) for å bli vurdert om han
er arbeidsfør eller ikke, så går det galt. Systemet mener at Daniel ikke er syk
nok, og at han derfor ikke er berettiget til sykepenger.
Et hovedanliggende i filmen er å skildre den lille manns møte med et sosialsystem som virker urimelig rigid, byråkratisk og umenneskelig. Daniel er hjelpeløs i møtet med dette systemet. Dette er altså en skikkelig arbeidskar, en ærlig og liketil mann som nå behøver hjelp under en periode med sykdom, men som ikke blir hverken hørt eller trodd.
Et hovedanliggende i filmen er å skildre den lille manns møte med et sosialsystem som virker urimelig rigid, byråkratisk og umenneskelig. Daniel er hjelpeløs i møtet med dette systemet. Dette er altså en skikkelig arbeidskar, en ærlig og liketil mann som nå behøver hjelp under en periode med sykdom, men som ikke blir hverken hørt eller trodd.
Skildringen av NAV-systemets krav til brukerne, i form av elektroniske
løsninger, obligatoriske jobbsøkerkurs og generelt sanksjonsbaserte, repressive
virkemidler, er egnet til å vekke sinne og frustrasjon. Systemets vilje til å
komme brukeren i møte er liten, den hjelpetrengende må stort sett hjelpe seg
selv.
Lørdag 4. februar kl. 13.30 i KP 9, og klart for visning av I , Daniel Blake
På jobbsenteret møter Daniel en alenemor som også er offer for sosialsystemet. Som den omsorgsfulle person Daniel er griper han inn for å hjelpe. Slik får filmen en sidefortelling, der Daniel og den lille familien med mor og to barn utvikler et nært forhold. Her holder fortellingen et par ganger på å skli over i melodramatisk retning, men reddes så vidt inn på riktig spor igjen.
«I, Daniel Blake» er en
tradisjonell filmfortelling, uten fiksfakserier av noe slag. Ken Loach klarer å
engasjere kinopublikums følelser og stiller spørsmål som
også er relevante for oss her i landet. Dave Johns i hovedrollen er svært
troverdig. Johns er først og fremst kjent som stand-up komiker, men han er
nærmest perfekt for denne rollen.
(sett på Bergen kino, KP9, lørdag 4. februar 2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar