”Dheepan”
Regi:
Jacques Audiard
Lengde: 1
t. 49 min.
Produksjonsår:
2015
Årets
Gullpalmevinner i Cannes forteller en flyktninghistorie som du kanskje ikke har
sett før. Vinklingen er troverdig, og det er ganske sikkert mange liknende
skjebner å finne der ute akkurat nå, noe som gjør filmen særs aktuell i urolige
tider som disse.
Dheepan
(Antonythasan Jesuthasan) er geriljaleder for de tamilske tigrene på Sri Lanka.
Etter en offensiv fra de singalesiske regjeringstyrkene lider tamiltigrene et
endelig, militært nederlag, og de overlevende geriljasoldatene blander seg med
flyktningene som samler seg på nordspissen av øya. I flyktningleiren får
Dheepan overlevert passene til en liten familie som ble drept 6 måneder
tidligere. Dheepan på 36 blir koblet med en kvinne 26, og en foreldreløs jente
på 9 år. Sammen skal de spille en familie på flukt. Reisen går først til Madras
i India, før de ender opp i en forstad til Paris.
Etter
noen korte, innledende scener fra Sri Lanka utspiller hoveddelen av filmen seg
i denne forstaden. Den lille ”familien” blir tildelt en sliten leilighet i en
boligblokk dominert av kriminelle gjenger, og stort sett befolket av
innvandrere fra flere himmelstrøk. Samtidig får familien jobben som portnere,
og Dheepan fungerer som en slags vaktmester. Ingen av de tre i familien snakker
fransk, og i den første tiden skjønner de lite eller ingenting. Samtidig som de
altså skal late som de er en familie, skal de også finne sin plass i et nytt og
fremmed land, i et miljø ingen frivillig vil bosette seg i.
Gradvis
klarer de å etablere en slags hverdag. 9-åringen begynner på skolen, og ”konen”
får jobb som hjemmehjelp for en eldre mann i naboblokken. De må innordne seg en
hverdag dominert av narkobander, men på et vis klarer de å skape seg en
tilværelse som ser ut til å fungere. Så normal blir den nye tilværelsen, at
spesielt Dheepan ser ut til å akseptere sitt nye liv. Men hans ”kone” har ikke
glemt at det er flyktningsituasjonen som har ført dem sammen, og
”familiekonfliktene” presser seg på.
Filmens
hovedfokus synes å være å skildre eksiltilværelsen til disse krigsflyktningene.
Riktignok er Dheepan selv en geriljaleder, men han innser at slaget er tapt, og
en ny tilværelse må skapes. Men selv om han ønsker å skape en ny fremtid,
forsvinner ikke fortiden. Den er hele tiden med og ligger der som en skygge
over hverdagen.
Den lille
”familiens” kamp for å komme videre i livet deles sikkert av mange i disse
dager, og filmens aktualitet er muligens en medvirkende årsak til at den fikk
den gjeveste utmerkelsen i Cannes.
(sett på
Bergen kino, KP6, fredag 13. november 2015)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar