«Taxi Teheran»
Regi: Jafar Panahi
Lengde: 1 t. 22 min.
Produksjonsår: 2014
Regi: Jafar Panahi
Lengde: 1 t. 22 min.
Produksjonsår: 2014
Denne iranske filmen er laget under helt spesielle vilkår. Regissør
Jafar Panahi har nemlig yrkesforbud, dvs. at iranske myndigheter har gitt ham
et 20 års forbud mot å lage film. I tillegg har han fått en 6 år lang
fengselsstraff for å lage «regimekritisk propaganda». Under svært vanskelige
forhold har Panahi likevel laget tre filmer, alle smuglet ut av Iran. «Taxi
Teheran» er den siste av disse tre filmene, og den første som er satt opp på
norsk kino. Filmen har allerede vunnet «Gullbjørnen» under filmfestivalen i
Berlin.
Hele filmen foregår på innsiden av en taxi. Regissør Panahi spiller
selv taxisjåføren, eller han spiller egentlig ikke taxisjåfør, han er seg selv
… en filmregissør som egentlig filmer scener med diverse passasjerer fra et
kamera på dashbordet, men han kjører rundt i Teherans gater. Som tilskuer får
vi altså anledning til å betrakte denne millionbyen nærmest fra passasjersetet,
noe som i seg selv er ganske interessant, siden Iran for nordmenn flest er
ganske ukjent territorium.
Filmen åpner med en ganske absurd og komisk scene, der en småkjeltring
(i forsetet) og en kvinnelig lærer (i baksetet) krangler seg imellom. Det er
tydeligvis vanlig å dele taxi i Teheran. Det humoristisk/absurde preget
forsterkes i neste scene når en sterkt skadd mann og hans hysteriske kone
praier drosjen og oppdraget blir å komme seg til sykehuset i full fart.
Deretter er det en svartebørsselger med vesken full av piratkopiert film som
stiger inn, og denne kjenner straks igjen regissør Panahi bak rattet.
I starten fikk jeg følelsen av at det var en dokumentarfilm jeg så,
men etter hvert skjønner vi at alle passasjerene som stiger inn er skuespillere
som hjelper Jafar Panahi med å dokumentere, i fiksjons form, viktige trekk fra
dagliglivet i Teheran/Iran.
I filmens lengste sekvens plukker Panahi opp sin 10-12 årige niese,
for å kjøre henne hjem fra skolen. Den munnrappe jenta har fått i hjemmelekse å
lage en film (med sitt mobilkamera) som er i overenstemmelse med de iranske
sensurreglene. Gjennom ordvekslingen mellom niese og onkel blir vi presentert
med de rigide, hovedsakelig religiøse retningslinjene for filmproduksjon i
Iran, noe som den opposisjonelle Panahi har fått lide for i årevis.
«Taxi Teheran» åpner sterkt, men kanskje faller den litt underveis.
Likevel er det oppsiktsvekkende at en slik film finner veien til norske kinoer.
Det i seg selv er grunn god nok til å kjøpe billett.
(sett på Bergen Kino, KP10, lørdag 24. oktober 2015)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar