søndag 8. desember 2013

Paradis: Tro




Originaltittel: Paradies Glaube
Regi: Ulrich Seidl
Lengde: 1 t. 55 min.
Produksjonsår: 2012

Dette er del 2 av Ulrich Seidls trilogi. Nå er det Anna Maria som er hovedpersonen, søsteren til Teresa som dro på badeferie til Kenya. Anna Maria jobber som assistent på et røntgeninstitutt, og da ferien kommer spør sjefen hvor hun skal. ”Jeg skal være hjemme”, svarer hun.

Og dermed følger vi Anna Maria hjem, der hun bruker ferien til å gå på dørene til folk for å misjonere, bærende på en stor skulptur av Jomfru Maria. Anna Maria er nemlig hard-core katolikk, hun mumler stort sett bønner hele tiden, synger salmer og pisker seg selv (!) mens hun ligger på kne og ser opp på et stort krusifiks på veggen. Leiligheten er forresten særdeles spartansk innredd, som om omgivelsene skal bekrefte det strenge religiøse regimet som hun har valgt å underkaste seg. Anna Maria er med i en liten celle av likesinnede, og denne gruppen har tatt på seg oppdraget med å få Østerrike katolsk igjen.

Rollen som Anna Maria spilles av Maria Hofstätter, som vi kjenner igjen fra rollen som haikeren i Ulrich Seidls ”Hundedager” fra 2001, sannsynligvis den mest enerverende kvinneskikkelse festet til et lerret noensinne. Noen av faktene fra den gang har Anna Maria tatt over, det kommer særlig til syne i noen scener der Anna Maria misjonerer på dørene til folk, for øvrig noen av de scenene som fungerer best i denne filmen. Dette er absolutt ingen hyggestund av en film. Men i likhet med Ulrich Seidls andre filmer er ”Paradis: Tro” en spesiell opplevelse som denne seeren foretrekker fremfor den gjengse kinounderholdning.

Gradvis kommer vi til en slags forståelse på hvorfor Anna Maria lever som hun gjør, og det inntreffer når den lamme Nabil uanmeldt sitter der i rullestolen i stua. Det viser seg at Nabil (som er muslim) er Anna Marias mann. Nabil har kommet tilbake for å ta opp igjen ekteskapet med Anna Maria, noe hun derimot ikke er interessert i. Nabils hjemkomst setter Anna Marias tilværelse på prøve. Nabils skjebne er muligens det som forklarer Anne Marias drastiske religiøse praksis, og hans gjeninntreden setter troen på en alvorlig prøve. 


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar