Regi: Woody
Allen
Lengde: 1
t. 43 min
Produksjonsår:
1986
Dette er
en av Woody Allens topp fem filmer og en film som kan sees mange ganger!
Historien
om Hannah (Mia Farrow) og hennes to søstre – Lee (Barbara Hersey) og Holly (Dianna
Wiest) og deres ektemenn og ex-ektemenn er en på alle måter rik
familiehistorie. Den kvinnelige trioen matches av et kobbel av mannlige
stjerner: Michael Caine, Max von Sydow og … Woody Allen (i en lett
gjenkjennelig rolle som nevrotisk hypokonder).
Filmen
starter med et familieselskap på amerikanernes ”juleaften” – Thanksgiving – for
øvrig isenesatt som hentet ut av en Ingmar Bergmann film. Hannahs ektemann
(Michael Caine) er blitt forelsket i sin svigerinne Lee, og intrigene kan
begynne. Hannah er for øvrig den vellykkede av de tre søstrene, hun har en
strålende karriere som teaterskuespiller og er tilsynelatende en som fikser alt
på strak arm. Søsteren Lee er samboer med den eldre maleren Frederick, spilt av
Max von Sydow. Frederick er igjen en tydelig Bergmannkarakter, en kompromissløs
kunstner, heller mørk til sinns (han er jo skandinav …) og som ”åndsmenneske”
opptatt av å distansere seg fra folk flest. Den yngre Lee har begynt å gå lei
av hans utlegninger og belæringer, og er åpen for invitten fra Hannahs
ektemann. Den tredje søsteren – Holly – er den som aldri lykkes med noe, og som
stadig må vende seg til Hannah for å be om finansiell hjelp. Selvsagt ender hun
på en date med Hannahs ex-mann Mickey (Woody Allen) og begge får sitt livs
verste kveld.
Filmen er
et rent overskuddsprosjekt hvor alt ser ut til å sitte som støpt. Dette er en
betagende miks av alt som kjennetegner Woody Allen på topp: Filmens
persongalleri er hentet fra New Yorks øvre middelklasse, der behovet for
selvrealisering ligger tykt utover alle karakterene, her er romantikk, flørt,
sjalusi og drama i rikt monn, samtidig er morsomhetene stort sett ivaretatt av
Woody Allen selv, som med sine eksistensielle jokes vet å treffe blink.
I løpet
av en femårsperiode fra 1983 til 1987 leverte Woody Allen hvert år filmer som
har blitt stående som påler i hans samlede produksjon: ”Zelig” (1983), ”Broadway
Danny Rose” (1984), ”The Purple Rose of Cairo” (1985), ”Hannah and her sisters”
(1986) og ”Radio Days” (1987) er alle strålende, men kanskje er ”Hannah …” den
beste av dem alle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar