«I am not your negro»
Regi: Raoul Peck
Lengde: 1 t. 33 min.
Produksjonsår: 2016
Regi: Raoul Peck
Lengde: 1 t. 33 min.
Produksjonsår: 2016
Denne
dokumentarfilmen bygger på et etterlatt manuskript fra James Baldwin med
tittelen «Remember This House», der han portretterer tre berømte venner; Medgar
Evers, Malcolm X og Martin Luther King jr., alle sentrale i den amerikanske
borgerrettighetsbevegelsen på 1950- og 60-tallet.
Filmen tar opp et
meget betent problem i USA, nemlig rasismen og diskrimineringen som den svarte
del av befolkningen rammes av. Ved å sentrere fortellingen rundt de tre
aktivistene er filmens fokus kampen mot denne undertrykkelsen. Alle de tre
aktivistene var venner av James Baldwin, og alle tre ble skutt og drept tidlig
på 1960-tallet på grunn av sine lederroller i kampen de kjempet. Det er et
brutalt portrett som tegnes av USA, der det i realiteten er snakk om å kreve
helt grunnleggende menneskerettigheter for et mindretall av befolkningen.
I filmen er det
stemmen til Samuel L. Jackson som ligger som et lydspor over hele filmen, der
han leser fra manuskriptet Baldwin skrev, men aldri fullførte. Dette er
sentrale hendelser i nyere amerikansk historie, men for at nye generasjoner
skal skjønne hva det dreier seg om, og at kampen på ingen måte er slutt, blir
dette en viktig historietime i kinosalen. Til tross for at det juridiske
systemet i USA på mange måter har innfridd kravene som ble kjempet frem for 50
år siden, har samfunnet i forbausende liten grad endret seg. Dette til tross
for at det utenkelige skjedde i 2008 da Barack Obama ble den første svarte
presidenten. Rasismen er høyst levende og samfunnet er i stor grad segregert
den dag i dag.
Siden dette er en
dokumentar ledsages filmens dialog av et rikt utvalg filmklipp,
fra de første offentlige demonstrasjonene som borgerrettighetsbevegelsen
arrangerte på 1950-tallet og frem til dags dato. En ting slo meg under filmen,
og det er hvordan politiet i USA har gått fra å være utstyrt med en batong på
1950-tallet, via rifle og hjelm på 1960-tallet og til full militarisering i
dag. Det er klipp i filmen fra demonstrasjoner i forbindelse med drap på svarte
utført av politiet, og det er skremmende å se politiets avdelinger rykke frem. Det
ser ut som de er på vei inn i en bydel i Irak, for politiet er militært
utrustet og utstyrt, som om amerikanske byer er en krigssone.
Å kjempe for
grunnleggende rettigheter er tydeligvis farlig i USA.
Rasismen er grunnfestet.
Det kan kanskje utsettes på filmen at den i liten grad tar opp spørsmålet om hvorfor det er slik. Hvorfor møtes svarte på denne måten? Er
det så enkelt som at rasistene er onde mennesker? Jeg får ikke helt tak på James
Baldwins forklaringer. Vi serveres filmklipp av folk som forsvarer segregering
med begrunnelse i at det er ”Guds vilje”.
Men det er ingen
fremtredende klasseanalyse her. Afrikanerne ble tross alt importert til USA som
slavearbeidere, og gjorde hvite rike med sitt arbeid på plantasjene. Når dette
opphørte ble mange forvist til en pariatilværelse i ghettoen i storbyene, som
overflødige, som en forsørgerbyrde for samfunnet. Men denne marxistiske
analysen finnes ikke i filmen.
(sett på Bergen
kino, KP11, søndag 18. juni 2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar