”Human”
er så mye mer enn en film. Regissør Yann Arthus-Bertrand har langt videre
ambisjoner enn som så. ”Human” er et mangehodet prosjekt (se http://www.human-themovie.org/ for
informasjon), men denne kvelden på Bergen kino er det selve langfilmversjonen
vi ser, og vi får bedømme den som filmopplevelse, først og fremst.
Filmens
idé
er tydeligvis å si noe om det å være et menneske i en urettferdig verden.
Regissørens grep er enkelt; nemlig å plassere vanlige mennesker foran kamera og
la dem snakke uten å bli avbrutt, om tema som er allmennmenneskelige, eller
eksistensielle. Om det er kjærligheten, døden, dramatiske hendelser, forbrytelser,
gode gjerninger, håp, savn, lengsler eller gleder, et rikt utvalg
intervjuobjekter slippes løs i monologer. Noen av dem er ofre, andre er
forbrytere, i sum er de uansett hva vi vil kalle ”vanlige” folk, som har levd
lenge nok og som har reflektert over sitt eget liv og skjebne.
Utvalget
og spennvidden er stort. Regissøren har fartet verden rundt (her er også scener
fra Svalbard) og intervjuet et stort antall mennesker, det er en film som
tilsynelatende har ambisjon om å formidle erfaringer fra hele kloden. Likevel
er fraværet av de rike og privilegerte påfallende, den rike verden er først og
fremst representert ved noen slående helikopterscener over Manhattan, der den
velkjente og prangende arkitekturen blir en slående kontrast til alt annet
denne filmen fremhever.
Samtlige
intervjuobjekter filmes i nærbilde, det er bare ansiktene som sees, på svart
bakgrunn. Det gjelder også han som forteller oss at han mistet begge armene og
begge bena, kun ansiktet vises. Det er ellers usedvanlig rike ansikter som trer
frem, det er som om selve ansiktsuttrykket forteller sin egen historie, om levd
liv. For en nordmann er det det påfallende å se disse ansiktene i nærbilde, for
de fleste er slitne, mange har dårlige tenner, noen ikke tenner i det hele
tatt. Det vitner om at utvalget mennesker er tatt fra nedre sjikt,
arbeiderklassen eller prekariatet, eller småbønder, landarbeidere,
dagarbeidere. Her er det ingen rike eller vellykkede, ingen plastiskopererte,
botoxinjiserte. Ingen gjemmer seg bak en fasade, dette er ekte mennesker, ekte
skjebner, de fleste uten mulighet til å påvirke egen livssituasjon nevneverdig.
Mange lever fra dag til dag, de kjemper for å overleve, den viktigste driften
de synes å ha er å kjempe for at barna deres skal få et bedre liv. Håp har de
ennå, håpet holder dem i live.
Disse
monologene avløses av spektakulære, slående vakre sekvenser hvor enten naturen
selv er motivet, eller det er mennesker som sammen skaper situasjonene i samspill
med hverandre. Arthus-Bertrands prosjekt vever menneskeheten sammen, binder
folk fra ulike kontinenter, ulike raser og religioner i et stort blandakor, og
alle monologene går opp i en høyer enhet, en sang om det å være menneske, om å
tilhøre en felles menneskehet, på tross av alle skiller er det så mye som samler,
som gjør oss til deltakere på en felles scene.
Med
en lengde på over 3 timer vil nok filmen ekskludere noen. De som likevel
oppsøker ”Human” i kinosalen er nok et publikum som vet hva de går til, og som
følgelig er positivt innstilte. Det betyr igjen at de som kanskje burde se
filmen ikke vil gjøre det.
(sett
på Bergen kino, KP11, lørdag 28. mai 2016)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar