lørdag 6. februar 2016

Min elskede



«Min elskede»
Originaltittel: Mon roi
Regi: Maiwenn
Lengde: 2 t. 4 min.
Produksjonsår: 2015

Eg så denne på en førpremiere på Bergen Filmfest, filmen settes opp til ordinær visning i løpet av våren. Dette er regissør Maiwenns (egentlig Maiwenn Le Besco) femte film, hun er også aktiv som skuespiller. Hennes forrige film «Polisse» (2011) gikk også på norske kinoer, en film jeg først og fremst husker som en i overkant masete og slitsom «politifilm», svært … fransk (i mangel på en bedre sammenlikning).

«Min elskede» er som navnet tilsier en kjærlighetshistorie. Hovedpersonen er Tony (som altså er kvinnen i forholdet), som ser forholdet til Georgio i retroperspektiv, der hun befinner seg på en rekonvalesensinstitusjon for å trene seg opp etter en komplisert kneskade. I lange glimt får vi så utdrag fra det 10 år lange og turbulente kjærlighetsforholdet.

Det beste først: Filmens hovedpersoner leverer begge sterkt og overbevisende. Emmanuelle Bercot som Tony fikk prisen som beste kvinnelige skuespiller i Cannesfestivalen, mens Vincent Cassel (sist sett i «Tale of Tales») ikke er noe særlig dårligere.

Filmens intensjon synes å være å skildre den store, altomfattende kjærligheten, i et forhold som går fra de høye tider og ned i de dypeste bølgedaler, med påfølgende opprivende brudd og såre følelser.

Men som seer har jeg personlig litt problemer med å bli engasjert, rett og slett fordi jeg ikke helt klarer å relatere meg til hovedpersonene. Det er mange heftige scener her, mye følelser, mye utagering, men altså uten at jeg personlig blir så veldig engasjert i det jeg ser. Kanskje fordi jeg ikke føler så mye sympati for de to elskende? Georgio er jo en drittsekk, kanskje en sjarmerende drittsekk, men like fullt en drittsekk. Derfor blir Tonys av-og-på følelser litt vanskelig å forstå. 
 




(sett på Bergen kino, KP10, torsdag 4. februar)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar