Regi: Wes Anderson
Lengde: 1 t. 39 min.
Produksjonsår: 2014
Knapt noen regissør leverer så gjennomførte filmer som Wes Anderson. Hans
sans for detaljer er nærmest uten sidestykke, her har vi så avgjort å gjøre med
en perfeksjonist. De som så Andersons forrige film «Moonrise Kingdom» (2012) vil umiddelbart kjenne igjen dette
filmspråket som nærmest er som en signatur å regne.
«The Grand Budapest Hotel» sies å være inspirert av Stefen Zweigs
forfatterskap, der handlingen er lagt til mellomkrigstiden, i det fiktive
landet «Zubrowka», som godt kan likne på Østerrike eller Ungarn. Dialogen
i filmen er da også typisk litterær, der en fortellerstemme gjerne forklarer
hva vi ser.
Veldig kort fortalt: Filmen forteller på høyst elegant vis historien
om Gustave H., goncierge på Grand Budapest Hotel og hans ”lobby boy” Zero Moustafa
og deres kamp for å sikre seg arven etter Madame D., en av stamgjestene på
hotellet.
Wes Andersons filmer er ellers fulle av humor, selv om denne humoren
gjerne er av den svarte typen eller spiller på typiske understatements av de bildene vi ser. «The Grand Budapest Hotel»
lever helt opp til forventningene man måtte ha med hensyn til dette, for det
kryr av scener som får oss til å humre og trekke på smilebåndet, selv om ikke akkurat
gapskratten melder seg så ofte.
I tillegg til detaljrikdommen og humoren er også tempoet gjennomgående
høyt gjennom hele filmen. Parodisk høyt er det innimellom, for eksempel i en
spektakulær fluktscene på vinterføre. Akkurat denne scenen kan likne på noe vi
før har sett i en James Bond-film, men her er det parodiske elementet trukket
så lang ut at scenen først og fremst er morsom, ikke egentlig spennende.
Rollelisten er fylt opp med kjente skuespillere, noe som viser at
store stjerner står i kø for å være med i Wes Andersons filmer. Det forteller
mye om hans posisjon i bransjen.
(sett på Bergen kino, Magnus Barfot 1, fredag 21. mars 2014).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar