«Kammerpiken»
Original tittel: Agassi
Regi: Park Chan-wook
Lengde: 2 t. 25 min.
Produksjonsår: 2016
Original tittel: Agassi
Regi: Park Chan-wook
Lengde: 2 t. 25 min.
Produksjonsår: 2016
Dette er en filmatisering av Sarah Waters' roman «Renkesmed», men regissør
og manusforfatter Park Chan-wook har flyttet handlingen fra viktoriatidens
England til Korea tidlig på 1930-tallet, da landet var under japansk okkupasjon.
Park Chan-wook har tidligere laget filmen «Oldboy», som jeg husker som en
smart, sexy, stilistisk forseggjort thriller fra det moderne Sør-Korea, og når
traileren for denne filmen allerede har fristet meg i uker så er det klart at
forventningene er høye når vi tar plass i kinosalen.
På overflaten er dette en kriminalhistorie. En falsk greve klekker ut en plan for å rane til seg formuen til en japansk adelsjente som er enearving til sin onkels palass. Han betaler en ung, kvinnelig lommetyv for å ta seg jobb som kammerpike i palasset. Hennes oppgave skal være å fortelle så mye fordelaktig om «greven» at adelsdamen kan forelske seg i ham, for slik å kunne inngå ekteskap og svindle til seg formuen. Men de to jentene utvikler et forhold og dermed skjærer det hele seg.
På overflaten er dette en kriminalhistorie. En falsk greve klekker ut en plan for å rane til seg formuen til en japansk adelsjente som er enearving til sin onkels palass. Han betaler en ung, kvinnelig lommetyv for å ta seg jobb som kammerpike i palasset. Hennes oppgave skal være å fortelle så mye fordelaktig om «greven» at adelsdamen kan forelske seg i ham, for slik å kunne inngå ekteskap og svindle til seg formuen. Men de to jentene utvikler et forhold og dermed skjærer det hele seg.
Filmen er laget i en slags gotisk kulisse, og mye av handlingen
utspiller seg et stort og småskummelt kråkeslott av et hus. Historien fortelles
i flere kapitler, og for hvert nytt kapittel skifter fortellingen vinkel. Slik
viser det seg at vi er vitne til et alle-lurer-alle komplott, der ingen av karakterene
er til å stole på.
«Kammerpiken» er blitt en internasjonal kinosuksess, og den er også
blitt en hit i hjemlandet Sør-Korea. Den er blitt tolket som en feministisk
film, på grunn av dens sterke kvinnekarakterer, men også fordi den viser mer
enn det som er vanlig å vise på kino. For koreanerne er filmens sexscener
banebrytende. Men siden regissøren er en mann er det lov til å undres over hvor
feministisk frigjørende det er å vise nakne kvinner på film?
«Kammerpiken» er utsøkt vakker, stilsikker og raffinert. Den er også
leken i måten den refererer til filmhistorien på, det er mange scener her som
kunne vært klippet ut av en skrekkfilm fra 1930- eller 40-tallet om filmen
hadde filmen vært skutt i sort/hvitt. Filmen mangler likevel litt av magien som gjorde «Oldboy» til en sensasjon i sin tid, men den har
ingen problemer med å holde på interessen i nesten to og en halv time.
(sett på Bergen kino, KP6, torsdag 6. april 2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar