”Etter stormen”
Originaltittel: Umi yori mo mada fukaku
Originaltittel: Umi yori mo mada fukaku
Regi: Hirokazu
Kore-eda
Lengde: 1
t. 57 min.
Produksjonsår:
2016
Japanske Hirokazu
Kore-eda fortsetter å lage film med utgangspunkt i tilsynelatende helt vanlige
familier, der tre generasjoners samspill rundt hverdagslige hendelser som regel
danner en slags basis. I fjor laget han ”Søstre”, en film som jeg selv syns ble
for tam og lettere kjedelig. Langt bedre likte jeg ”Som far, så sønn” (2013),
mens ”Still walking” (2008) fremdeles er min favoritt blant Kore-edas filmer.
I ”Etter
stormen” møter vi igjen tre generasjoner japanere i et hverdaglig drama. Som i
tidligere filmer er det heller ikke her den store dramatikken som styrer
handlingen, filmfortellingen går ganske så rolig og bedagelig fremover mens vi
gradvis blir kjent med hovedpersonene. Det som mangler i ytre dramatikk
kompenseres av et sterkt blikk for detaljer, av særegenheter og inngrodde vaner
ved karakterene, det er vel i bunn og grunn dette som gjør at filmene oppleves
som så menneskelige (i mangel på et
bedre ord).
Det er
den 50 år gamle sønnen som trer frem som hovedpersonen i filmen. Ryota er
forfatter, men det er snart 15 år siden han ga ut sin eneste roman. Til daglig
livnærer han seg som privatdetektiv, ansatt i et byrå som stort sett spionerer
på utro ektefeller. Ryota er en ikke spesielt strukturert person som er i
konstant pengetrøbbel, hovedsakelig fordi han ligge runder for gambling.
Pengene forsvinner på veddeløpsbanen og i kiosker som selger lottokuponger. Så
mye skriving blir det ikke tid til, Ryotas forfattekarriere er definitivt på
nedadgående.
Han gamle
mor har nettopp blitt enke, og dette gjør at Ryota avlegger henne et sjeldent
besøk. Det viser seg at moren rett og slett er lettet over at faren er borte,
samlivet som har vart i 50 år har tydeligvis tært på tålmodigheten hennes. Det
virker som om Ryota er en kopi av sin avdøde far, en mann som også lå under
for gambling og som bidro lite. Ryota står på dårlig fot med sin søster, og han
er skilt fra Kyoko, som han har sønnen Shingo med. At Ryota ligger på
etterskudd med betaling av barnebidrag gjør at ex-konen truer med å nekte ham
besøksrett til gutten.
Ryota er
altså en presset mann, men han er likevel ikke en som anstrenger seg for mye. Hirokazu
Kore-edas fortellerstil er stort sett fri for sterke og følelsesladde scener,
han ser på karakterene med et lett humoristisk og heller medfølende blikk, som
om han vil vise oss at helt vanlige mennesker nok har sine svakheter, men at
alle likevel kan forstås på sine egne premisser.
”Etter
stormen” er to timer hverdagsrealisme som likevel har en slags magi over seg,
en ganske fengslende filmfortelling fra den japanske hverdagen, der folk i bunn
og grunn er lett gjenkjennelige også for oss.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar