«Dagen i morgen»
Originaltittel: L'Avenir
Regi: Mia Hansen-Løve
Lengde: 1 t. 41 min.
Produksjonsår: 2016
Originaltittel: L'Avenir
Regi: Mia Hansen-Løve
Lengde: 1 t. 41 min.
Produksjonsår: 2016
Denne franske filmen er på mange måter Isabelle Hupperts film. Hun er
sentral i så godt som alle scener og må ta hovedæren for at filmen ble en o.k.
opplevelse. Huppert er faktisk 63 år, helt utrolig. Men når man ser på hva hun
har gjort siden debuten i 1971 (!) så er det klart at hun er en av de aller
største i europeisk film. Det er nok å nevne et par av filmene hun har gjort
med Michael Haneke, som «Pianolærerinnen» (2001) og «Amour» (2012) for å
skjønne hvor listen ligger.
Her spiller Huppert en filosofilærer på videregående. I åpningsscenen
må hun forsere streikende elever som prøver å hindre lærere og medelever å
komme seg inn i skolebygningen. For så vidt en dagsaktuell scene, Frankrike er
for tiden preget av streiker og demonstrasjoner, bl.a. om retten til gratis
utdanning.
Nathalie (Isabelle Huppert) virker rimelig tilfreds med tilværelsen. Ved siden av å undervise skriver hun også lærebok og essays. Når ektemannen Heinz en dag kunngjør at han har truffet en annen og har til hensikt å forlate henne, begynner nedturen. Forlaget bestemmer seg attpåtil for å dumpe henne. Og så er det den alderdomssvekkede moren som ringer til alle døgnets tider og truer med å ta livet av seg.
Nathalie (Isabelle Huppert) virker rimelig tilfreds med tilværelsen. Ved siden av å undervise skriver hun også lærebok og essays. Når ektemannen Heinz en dag kunngjør at han har truffet en annen og har til hensikt å forlate henne, begynner nedturen. Forlaget bestemmer seg attpåtil for å dumpe henne. Og så er det den alderdomssvekkede moren som ringer til alle døgnets tider og truer med å ta livet av seg.
Nathalie har det altså ikke lett, men takler det tilsynelatende godt.
Hun må definere seg selv og livet sitt på nytt. En tidligere elev har
tydeligvis et godt øye til henne, og hun besøker han på en bondegård der han
bor sammen med en gruppe anarkister. Noen romanse blir det imidlertid ikke, det
litt umake vennskapet forblir på et intellektuelt plan.
I det hele tatt er det lite dramatikk og sterke følelser her. Litt
atypisk for å være en fransk film, som ellers gjerne er
heftige og temperamentsfulle opplevelser. Nathalie beveger seg i et
gjennomgående intellektuelt miljø, der filosofi og bøker er i sentrum. Det
virker faktisk som at dette har gitt henne en ballast til å takle motgang.
«Dagen i morgen» har fått til dels strålende kritikker, og regissør
Mia Hansen-Løve regnes som et nytt stjerneskudd. Sant og si har jeg litt
problemer med å se denne filmen helt der oppe blant året store filmopplevelser.
For meg er det Isabelle Huppert som redder kvelden.
(sett på Bergen kino, KP7, lørdag 29. oktober 2016)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar