”Leviatan”
Regi: Andrey
Zvyagintsev
Lengde: 2
t. 20 min.
Produksjonsår:
2014
Russlands
Oscarkandidat er en dagsaktuell historie fra Russland, men med
gammeltestamentlige referanser. Kolia er en middelaldrende mann som bor i en
liten by i det nordlige Russland, i et nakent, men vakkert landskap, ved
Barentshavet. Han har et bra hus på en flott tomt, en ung og pen kone, og en
tenåringssønn fra tidligere ekteskap. Han lever et enkelt liv, men har det han
trenger for å leve lykkelig.
Men vi er
altså i Putins Russland, der korrupsjon og maktmisbruk er utbredt. Byens
borgermester er en mafioso, og han sikler etter å slå kloa i tomten som Kolia
bor på. Kolia får et skambud som han ikke aksepterer, og dermed er helvete i
gang. Kolia får juridisk hjelp fra en skarpskodd jurist fra Moskva, og en stund
virker det som om borgermesteren må trekke seg unna. Men ved hjelp av rå makt
og vold jages juristen tilbake til hovedstaden, mens Kolia gradvis mister alt
som ga livet rikdom og glede.
Historien
skal ha sin parallell i Jobs bok fra Det Gamle Testamentet, der også Job mister
alt. Hvem har skylden når alt går galt? Kolia er ingen troende mann, men Den
Ortodokse Kirke har reist seg igjen i Russland, og plutselig sitter de
geistlige igjen ved samme bord som makten, om det være seg Putin eller
borgermesteren i denne byen.
”Leviatan”
er en vakker film, i en stor grad takket være landskapet den utspiller seg i.
ellers er hus og eiendeler akkurat så slitt og forfallent som vi gjerne
forestiller oss at ting er i Russland. Politikerne er kjeltringer, og
opposisjon er forbundet med den ytterste fare. Makten rår, og den lille mann …
er liten. Som Job i Bibelen spør også Kolia seg hvorfor denne tragedien rammer
ham. Men i tilfellet Kolia er det mye lettere å besvare spørsmålet, siden hans
ulykke er av den kriminelle, politiske sorten, selv om det selvsagt også er
mulig å se det hele i et filosofisk/religiøst perspektiv.
At
”Leviatan” er støttet økonomisk med midler fra den russiske staten er kanskje
overraskende, siden filmen så absolutt er av det samfunnskritiske slaget. Mer
enn en moralsk fabel er filmen derfor et angrep på makten og samfunnsforholdene
i dagens Russland, og det er gjort på elegant og vakkert vis, i grell kontrast
til de vakre omgivelsene.
(sett på
Bergen kino, KP7, fredag 30. januar 2015)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar