”Inside Llewyn Davis”
Regi:
Joel & Ethan Coen
Lengde: 1
t. 40 min.
Produksjonsår:
2013
Siden
debutfilmen ”Blood Simple” i 1984 har brødrene Coen levert den ene
filmklassikeren etter den andre. CVen til de to inneholder knapt nok et svakt
øyeblikk, av høydepunkter er det vanskelig å komme unna ”Miller’s Crossing”
(1990), ”Fargo” (1996), ”The Big Lebowski” (1998) og … min egen favoritt … ”A
Serious Man” (2009). Få andre i amerikansk film har maktet å sette et så
særegent stempel på filmrullene, og det til tross for at produksjonen er så vid
og bred som den er.
Når så
brødrene velger å legge en film til et så erkeamerikansk miljø som bohem- og
folkesangermiljøet i Greenwich Village, NYC anno 1961, er det naturlig å ha
store forventninger.
Llewyn
Davis er en kompetent, men ikke særlig suksessrik, folksinger. Figuren skal være basert på biografien til den faktiske
Dave Van Ronk, som var en rimelig kjent utøver innen genren. Llewyn lever
nærmest fra hånd til munn, der han sover på sofaer hos venner og stadig er i
akutt behov for penger. Opptredener på små cafeer kaster lite av seg, og hans
soloplate selger dårlig. Han er altså en karakter som sliter, og filmen følger
ham noen dager vinteren 1961.
Som
oftest er det komiske elementet sterkt nærværende i Coen-brødrenes filmer, men
denne gangen savner jeg faktisk litt mer av både humoren og galskapen som har
preget filmene deres. Den som ivaretar dette, og som definitivt minner deg om
at det er en Coen-film vi ser, er scenene med jazzmusikeren Roland Turner (spilt
av Coen-favoritten og –gjengangeren John Goodman), her tar den svarte og
bisarre humoren taket.
Filmen
gjenskaper Greenwich Village miljøet på tidlig 60-tall i detalj. Tenk på
lp-coveret til ”The Freewheelin’ Bob Dylan” fra 1963, og du er øyeblikkelig inne
i miljøet. Som i Coen-filmen ”O Brother, Where Art Thou?” spiller musikken en
vesentlig rolle her. T Bone Burnett har tatt rollen som musikalsk ansvarlig, og
skuespillerne (som altså fremfører all musikken vi hører) leverer mer enn
kompetente musikkinnslag. Hovedrolleinnehaver Oscar Isaac både spiller og
synger med et troverdig talent, og jaggu har ikke også Justin Timberlake fått
en stor birolle som folkesanger.
”Innside
Llewyn Davis” garanterer en trivelig stund, men er nok ikke helt der oppe i
toppen av Joel & Ethans filmografi. Til det er filmen litt for lite morsom,
litt for lite gal.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar