«Manila in the Claws of Light»
Originaltittel: Maynila sa mga Kuko ng Liwanag
Regi: Lino Brocka
Lengde: 2 t. 5 min.
Produksjonsår: 1975
Takket være penger fra bl.a. Martin Scorseses “World Cinema Foundation” har denne filmen fått nytt liv på verdens cinemateker. Nyrestaurert og i topp teknisk stand kan vi derfor se det som regnes som filippinsk films internasjonale gjennombrudd, for øvrig den eneste filippinske filmen omtalt i "1001 Movies You Must See Before You Die".
Historien er like enkel som den er klassisk: Julio,
en ung gutt reiser til Manila for å lete etter kjæresten Ligaya, som ett år
tidligere ble lokket til storbyen fra provinsen, med løfte om jobb. Etter en
stund opphører all kontakt, og gutten aner at noe er galt. Jakten på jenten
blir filmens overordnede plot.
Men dette er
selvsagt ikke en tradisjonell spenningsfilm. Filmens ry og kvaliteter, det som
gjør at den vises på cinemateker mer enn 40 år senere, ligger i det usminkede
portrettet av Manila på 1970-tallet. Perspektivet er sett nedenfra, fra
slummen, der livet er en daglig kamp, og der hver peso har betydning for om
familien har mat på bordet eller ikke. Og i jakten på det daglige utkomme må
folk slite med arbeidsgivere som utnytter folk rått, eller de må fornedre seg
på et lavbudsjetts sexmarked. Ellers er det muligens en overraskelse å se at
ikke bare kvinnelig, men også mannlig prostitusjon skildres så åpenlyst i en over 40 år gammel filippinsk film.
Deler av filmen
har et dokumentarisk preg. Dette gjelder særlig skildringen av arbeidet på
byggeplassene, der arbeiderne jobber så svetten siler under kummerlige og
farlige forhold, og fullstendig prisgitt arbeidsgivernes råtne spilleregler.
Her kan vi se paralleller til kinesiske Jia Zhangke, som har mange
dokumentariske trekk i sine filmer fra det nye Kina. Lino Brocka mikser bilder
fra byggeplassen med et støyende lydspor, fylt opp av hamring, boring og
generell byggestøy, noe som sterkt bidrar til filmens autentiske preg.
Personskildringen
kan ellers sies å være stereotype. De to fra provinsen er gode og edle
mennesker. Her klippes det inn scener fra en idyllisk strand, der
de to elskende drømmer om en bedre femtid. Byggeformannen er en personifisert
drittsekk, mens kineserne fremstilles som griske og skruppeløse pengefolk. Men
virkeligheten er minst like brutal! Denne historien om folk fra provinsen som
trekker inn mot storbyen i jakt på et bedre liv utspiller seg daglig over store
deler av verden. Tilværelsen er nådeløs og ubarmhjertig.
I en av filmens
sluttscener stormer en gruppe demonstranter med røde faner og bannere gjennom
Chinatown, mens de roper anti-kapitalistiske slagord. Et øyeblikk venter jeg at
Julio skal slutte seg til demontrantene, og på den måten ta opp kampen mot den
sosial urettferdigheten han er usatt for. Tidligere i filmen skildres
arbeiderne som solidariske og støttende seg imellom, et signal om at samfunnets
bunnskikt er avhengig av hverandre for å klare seg. Men Julio ser ikke
muligheten.
Hovedrollene spilles av to av Filippinenes fremste stjerner. Hilda
Koronel som spiller Ligaya, var bare 18 år her. Hun har senere spilt i et
40-talls filmer og mottatt en rekke priser. Bembol Roco som spiller Julio,
gutten som leter ette Ligaya, ble også en stor stjerne. Han hadde også en viss
internasjonal karriere, bl.a. i en viktig rolle i «The Year of Living
Dangerously» (1982).
(sett på Cinemateket USF, søndag 19. februar
2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar