”Carol”
Regi:
Todd Haynes
Lengde: 1
t. 57 min.
Produksjonsår:
2015
Dette er
et drama med handling lagt til New York tidlig på 1950-tallet. Filmen er basert
på en roman av Patricia Highsmith (utgitt under pseudonym) og dreier seg om
forbudt kjærlighet mellom en moden, gift kvinne og en ung butikkdame. Regissør
Todd Hayes har vært innom samme tidsperiode før, nemlig i filmen ”Far from
Heaven” fra 2002. Der sto Julianne Moore oppe i noe av det samme dilemmaet, som
en gift kvinne som innledet et forhold til en svart gartner. Begge filmene
dreier seg altså om tabubelagte kjærlighetsforhold i 50-årenes USA.
Cate Blanchett spiller Carol Aird, den gifte, men tydeligvis utilfredse kvinnen
som møter ekspeditrisen Therese Belivet (Rooney Mara),
da hun er ute etter julepresanger i et varemagasin. Det tilfeldige møtet mellom
de to inneholder såpass mye uuttalt spenning at begge skjønner at her er det noe
å bygge videre på. En lunsjinvitasjon følger. Gradvis utvikler de et
kjærlighetsforhold, og Therese sier ja da Carol inviterer henne med på en
overnattingstur ut av byen.
Cate
Blanchett er feiende flott som Carol, hun eier mange av scenene her, der hun
glitrer i lekre 50-talls kreasjoner. Rooney Mara som Therese overbeviser også i
rollen som Therese, en karakter som vi antar er i begynnelsen av 20-årene,
kanskje bare halvparten så gammel som Carol, og som naturlig nok fremstår som
en mer uskyldig person. Carol er separert fra sin mann, som ikke forstår eller
aksepterer at Carol ønsker å avslutte ekteskapet. Sammen har de en 4 år gammel
datter, og kampen om å få omsorgen for henne blir etter hvert en del av filmens
drama.
Med Todd
Haynes i registolen, Cate Blanchett i hovedrollen og 1950-tallet som kulisse,
er det grunn til å ha forventninger om en stor filmopplevelse. Filmen
konkurrerte om Gullpalmen i Cannes, og har fått flere priser. Men jeg synes det
ligger noe uforløst over det hele, som om dramaet aldri riktig tar av. Til
tider mangler filmen temperatur og fremdrift, det er som om regissøren og
fotografen er mest opptatt av å iscenesette Cate Blanchett, som skal det sies,
er grunn god nok til å se filmen.
Jeg sitter
litt igjen med en følelse av at denne historien inneholder mer krutt enn det
som vises her. Med USA på 1950-tallet som ramme kunne dramaet lett ha blitt et
enda mer spisset tidsbilde, fra en epoke som ligger nært tidsmessig, men
som likevel er ganske fjern når det gjelder samfunnsforhold. Skjønt, kanskje
likevel ikke fjernt fra dagens konservative i USA?
(sett på
Bergen kino, KP3, lørdag 12. mars 2016)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar