Dette er årets norske Oscar-kandidat, og den fjerde spillefilmen til
den tidvis genierklærte Joachim Trier. Etter
den råsterke «Louder Than Bombs»
(2015), der han mønstret et sterkt internasjonalt ensemble, er Trier tilbake i
Norge, i norsk språkdrakt og med relativt ubeskrevne skuespillere i bærende
roller. Trier har skrevet manuset sammen med sin faste kompanjong Eskil Vogt.
«Thelma» er en slags genrehybrid, der den lener seg mot skrekk- eller
grøsserfilmen, mens filmskaperne nok vil vise oss et psykologisk drama. For
første gang i Triers filmkatalog er jeg tilbøyelig til å hevde at historien
halter litt når det gjelder troverdighet, i den betydning at hovedkarakteren
Thelmas (Eili Harboe) psykiske forandringer, som nyankommet student til Oslo og
på Blindern, gis en heller klisjefylt forklaring.
Det er ellers ikke noe å utsette på skuespillerne. Eili Harboe er bare
23 år, men har allerede rukket å medvirke i bl.a. «Kompani Orheim» (2012) og
«Bølgen» (2015). Hun er troverdig i rollen som Thelma, uavhengig av hva vi
synes om troverdigheten til selve karakteren. På samme måte gjør modellen og
sangeren Kaya Wilkins en helt o.k. rolle som Thelmas studievenninne Anja. De
langt mer rutinerte skuespillerne Henrik Rafaelsen og Ellen Dorrit Petersen har
rollene som Thelmas foreldre.
Min hovedinnvending mot filmen er rett og slett at psykologiseringen
rundt traumene til Thelma lener seg for mye mot stereotypiene rundt det
religiøse mørket, som selvsagt er lokalisert et sted på Sør-Vestlandet. For å
være et filmplot klekket ut av parhestene Trier/Vogt synes jeg dette blir litt
for enkelt.
Ellers har filmen flere sekvenser med strobelys, der altså lyset
kommer i raskt pulserende glimt, noe som jeg oppfatter som særs ubehagelig.
Derfor satt jeg i perioder med lukkede øyne i kinosalen!
(sett på Bergen kino, KP2, lørdag 7. oktober 2017)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar