søndag 19. januar 2014

Fortiden



Originaltittel: Le Passé
Regi: Asghar Farhadi
Lengde: 2 t. 10 min
Produksjonsår: 2013

Den iranske regissøren Asghar Farhadi vant Oscar for beste fremmedspråklige film med ”NADER OG SIMIN – et brudd” for tre år siden. ”Fortiden” er et nytt familiedrama, handlingen foregår i Paris.

Ahmad kommer tilbake fra Teheran for å sluttføre skilsmissen med Marie. De har vært separert i fire år og Marie har innledet et forhold til Samir, noe Maries tenåringsdatter Lucie liker svært dårlig. Det viser seg at Samir ennå ikke er skilt fra sin kone, som ligger i koma på sykehuset etter et selvmordsforsøk. Samir har også en sønn som sliter med å finne sin plass i den forvirringen som samlivsbrudd og nye forhold medfører.

Fortiden” har fått svært gode kritikker og noen mener at dette er et drama en Ibsen eller en Bergman verdig. Her klarer jeg ikke å se parallellene. Jeg opplever at filmen tidlig spiller ut de kortene som finnes, og gradvis går jeg trøtt av konfliktene som utspiller seg, og det lenge før filmen er slutt. Kanskje hadde filmen blitt bedre ved å korte den ned med en halvtime, det føles som om mange av konfrontasjonsscenene repeteres og lite nytt kommer frem. Skuespillerne viser sjelden mer enn noen få sider ved seg selv, som om de har gått seg fast i karakteren, eller snarere at karakterene ikke får vist mer enn akkurat det manusforfatteren skal bruke dem til.

For meg ble ”Fortiden” derfor en liten skuffelse.



(Sett på Bergen kino, KP4, lørdag 18. januar 2014)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar