søndag 5. januar 2014

A Touch of Sin



Regissør: Jia Zhangke
Lengde: 2 t. 13 min.
Produksjonsår: 2013

Hva vet vi egentlig om dagens Kina? Vi vet at Maos dager er talte, men at Kommunistpartiet fremdeles styrer. Vi hører om velstandsutvikling for brede lag av folket og vi ser bilder fra moderne, kinesiske millionbyer med skyskrapere som skyline. Så har vi glede av en stri strøm av kinesiske varer (særlig fra klesindustrien) som gjør at i dag ikke betaler mer for klær enn vi gjorde for 30 år siden. Da er vel alle fornøyde?

Jia Zhangke (født 1970) er regnet som den ledende, unge filmskaperen i Kina. Han har høstet internasjonal anerkjennelse, og ”A Touch of Sin” deltok i konkurransen i Cannes i 2013, hvor den fikk pris for beste manus. Fra før har jeg sett ”Still Life” fra 2006 (som fikk Gulløven i Venezia), en film som tok utgangspunkt i tvangsflyttingen av 1 million mennesker da verdens største demning – ”Tre kløfter-demningen” ble bygget. Zhangke synes å være opptatt av den lille manns maktesløshet i et land der utvikingen går svært fort og der myndighetene (Kommunistpartiet) i realiteten har all makt.

Kanskje er det overraskende at en så systemkritisk filmskaper kan operere i dagens Kina? Faktum er at Zhangke veksler mellom fiksjons- og dokumentarfilm, og hans dokumentarer omhandler bl.a. forholdene Kinas mote- og klesindustri. Foreløpig virker det som om Zhangke arbeider med myndighetenes tillatelse. Selv om vi her i Vesten lett kan se filmene som systemkritiske er de altså kritiske på en måte som aksepteres.

I ”A Touch of Sin” er dagens Kina ramme rundt 4 fortellinger som på en eller annen måte berører hverandre. I første del er det en arbeider i en kullgruve i provinsen som prøver å stille ordføreren og bedriftseieren (gruven er tydeligvis blitt privatisert) til ansvar for korrupsjon. Han ønsker å si ifra om forholdene til myndighetene i Beijing, men når ikke frem. I del to følger vi en omflakkende motorsyklist hjem til sin mors 70-års dag. Gradvis kommer det frem at han lever som en omflakkende kriminell. I tredje del stiller en voksen kvinne elskeren sin ovenfor et ultimatum: Enten forlater du din kone og kommer til meg, eller så er det slutt. Det viser seg at kvinnen jobber på et massasjeinstitutt. Siste del følger en ung gutt som forsøker å skaffe seg et nytt liv i en fabrikk etter at han har rømt fra en erstatningssak i en annen by.

Alle ”episodene” gir en følelse av at livet i det moderne Kina er tøft og nådeløst og at det er lite hjelp å få utenfor egen familie. Kina virker å være et samfunn der de nyrike får ture frem som de selv vil, og der ”den lille mann” ikke har særlig verdi. Slik blir ”A Touch of Sin” et epos om det moderne Kina, fortalt med et overraskende kritisk blikk.


(sett på Bergen kino, KP4, lørdag 4. januar 2014).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar