For mange, meg selv inkludert, er
dette høydepunktet i Woody Allens omfangsrike filmproduksjon. «Manhattan» er en velskrevet romantisk
komedie som samtidig er en kjærlighetserklæring til byen New York. Ja, «Manhattan» er selve New York-filmen, der den elegant bruker storbyens ikoniske
kjennetegn som ramme rundt fortellingen.
Filmens første 7-8 minutter
setter standarden. I kontrastfulle sort-hvitt bilder sveiper kameraet over et
utvalg scener fra byen. Skyskrapernes skyline, soloppgang i Central Park,
Staten Island fergen som legger til kai, diverse gatebilder, Brooklyn Bridge
osv. liksom kjærtegnes av kamera, alt mens en voice over (Woody Allen i hovedrollen som forfatteren Isaac) leser
flere mulige åpninger på romanen han holder på å skrive, en roman som
tydeligvis aspirerer å være selve New
York romanen, boken som skal vise forfatterens kjærlighet til byen han bor og
virker i. Disse ikoniske bildene akkompagneres av George Gershwins «Rhapsody in Blue», og en av
filmhistoriens mest effektive åpningssekvenser er satt.
Det er nesten umulig å forestille seg en karakter som Isaac (eller
andre Woody Allen-karakterer) utenfor dette urbane miljøet, hovedsakelig
lokalisert på Manhattan, bydelen vi gjerne forbinder med New York. Det er som
om disse folkene utelukkende kan bo og leve akkurat her, det er vanskelig å forestille
seg disse personene ute på prærien eller nede i Sør-statene, eller i noe annet
amerikansk miljø for den saks skyld, de er uløselig knyttet til det
intellektuelle, urbane middelklassemiljøet de befinner seg i, med alle sine
kulturelle referanser og preferanser. For disse menneskene er Central Park det
nærmeste de kommer natur, utenfor byens gater, restauranter, kinoer og
gallerier vil de være hjelpeløse.
Isaac (Woody Allen) er forfatter, men tjener sine penger på å skrive
manus for TV, noe han avskyr, siden dette ikke er høykulturelt nok. Isaac er
42, men har et forhold til 17 år gamle Tracy (Mariel Hemingway) som går siste
år på videregående. Aldersforskjellen plager ham, men ikke henne, og
tilsynelatende heller ikke Isaacs jevnaldrende venner, en observasjon som
umiddelbart får meg til å tenke at 1979 ikke er 2014, og at det i dag neppe
hadde vært mulig å slippe unna med et så umake kjærlighetsforhold i film, uten
at dette hadde blitt problematisert med en helt annen vinkling. Uansett, Isaac
har det strålende seksuelt med Tracy, men muligens ikke intellektuelt.
I hvert
fall faller han for Mary (Diane Keaton), en dame som han først reagerer på med
avsky, siden hun snakker ned alle de kulturelle heltene hans (Ingmar Bergman,
Heinrich Bøll, Vincent van Gough osv …). På toppen av det hele er Isaac plaget
av at hans ex-kone (Meryl Streep) skriver bok om ham, en bok som avslører
intime detaljer fra deres samliv. Ex-konen (egentlig ex-kone nr. 2) har gått
fra ham til fordel for en annen kvinne (!), noe som Isaac opplever som seksuelt
ydmykende.
Denne heller intrikate historien får manusforfatteren Allen til å
briljere. Selvfølgelig er filmen full av minneverdige replikkvekslinger og one-linere, noe som gjør at filmen er
velegnet til utallige gjensyn. Dette må være sjette eller syvende gangen for
min del. Fremdeles lar jeg meg overraske og begeistre!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar