Tittel: Den grønne sykkelen
Original tittel: Wadjda
Regi: Haifaa Al Mansour
Lengde: 1 t. 37 min.
Produksjonsår: 2012
Original tittel: Wadjda
Regi: Haifaa Al Mansour
Lengde: 1 t. 37 min.
Produksjonsår: 2012
Når så du
en Saudi-Arabisk film på kino sist? Lurespørsmål! Du har aldri sett en film fra
Saudi-Arabia på kino før, fordi dette rett og slett er historiens første
spillefilm laget i Saudi-Arabia av en av landets egne innbyggere, og det
attpåtil en kvinne! I dette strengt religiøse kongedømmet finnes det ikke
kinoer i det hele tatt, så en spillefilm herfra er en liten sensasjon i seg
selv.
Det skal
ikke legges skjul på at dette gir filmen et fortrinn, dvs. hvis du er
interessert i å se film fra et miljø du aldri før har sett film ifra og er litt
nysgjerrig på hvordan dette arter seg. Og det skal regissøren Haifaa Al Mansour
ha; ”Den grønne sykkelen” er en helt o.k. film, fortalt i et nøkternt
filmspråk, uten de store faktene på noen måter, men med såpass humor og
menneskelighet at publikum lar seg forføre i den drøye en og en halve timen det
tar å fortelle historien.
Kort
fortalt så handler det om 10-åringen Wadjda som bor mer eller mindre alene med
sin mor (faren kommer og går, og etter hvert viser det seg at han planlegger å
skaffe seg kone nr. 2). Wadjda er litt ”guttejente”, hun ser en ny, grønn
sykkel til salgs på markedet, og hun drømmer om å kjøpe den og sykle rundt i
gaten slik hennes jevnaldrende guttevenner gjør. Men det går selvsagt ikke an!
I dette landet der kvinner nektes å kjøre bil er det også uhørt at jenter skal
sykle! Dette er kort sagt filmens plot. Jenten som spiller Wadjda fremstår som
handlekraftig, kløktig og sjarmerende og vinner publikums hjerter. Samtidig er
skildringen av livet innenfor husets fire vegger et interessant innslag for oss
å se, der mor og datter egentlig fremstår som en liten familie lik den vi
kjenner så godt fra våre egne himmelstrøk. Men når moren forlater huset må hun
ikle seg de vanlige gevanter som kvinner i Saudi-Arabia presser seg inn i, og
bare øynene vises. Det er altså en dramatisk effekt å vise vekslingen mellom
hjemme- og utescener, og slik viser regissøren oss en side av livet i
Saudi-Arabia som normalt er skjult for oss.
Dette er
filmens store pluss for min del. Å se en spillefilm fra et slikt miljø, laget
av ”en innfødt” som kan se dette med sitt eget blikk, gir filmen den ekstra
dimensjonen.
(Sett på
Bergen Kino, KP 4, fredag 8. november 2013)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar